Stage, Campsbay en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu Stage, Campsbay en Robbeneiland - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu

Stage, Campsbay en Robbeneiland

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Februari 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het heeft even geduurd, maar hier dan eindelijk mijn nieuwe belevenissen vanuit het geweldige Zuid-Afrika!

De afgelopen 2 weken hebben zijn we druk geweest met stage lopen, we hebben in elke grade kunnen kijken. Dit was erg leuk, hierdoor hebben we een goed totaalbeeld van de school gekregen. Aan het eind van deze twee weken, moesten we aangeven aan welke klas we wel 6 weken les wilden geven. Ik wist al dat ik niet één van de laagste groepen wilde, omdat het best lastig was om deze kinderen goed te verstaan. Mijn voorkeur ging uit naar Grade 4 of 5, dit is ook het meest geschikt voor mijn afstudeeronderzoek. Uiteindelijk heb ik gekozen voor grade 5 (groep 7). De leerkracht van deze groep (Kasper) vond het erg leuk om een Nederlandse stagiaire te krijgen. De groep bestaat uit 25 kinderen, waarvan 8 donkere kinderen en 15 blanke kinderen. De lokalen zien er echt heel anders uit dan in Nederland, je ziet nog van die ouderwetse bruine bankjes en alles staat dicht op elkaar. In elke groep wordt er gewerkt met positieve en negatieve punten. Elk kind heeft een blauwe kaart, de ene kant is positief en de andere kant is negatief. Wanneer een kind niet goed werkt of zich niet gedraagt wordt er een negatief hokje aangevinkt, dit is dan een discredit. Bij 5 discredits heeft het kind detentie, hij/zij moet dan nablijven en bij de directeur komen voor een gesprek. Tijdens de bijeenkomst op maandagochtend in de grote zaal, worden de namen genoemd van de kinderen met detentie, deze kinderen moeten dan gaan staan en de hele school ziet zo wie er detetentie heeft. Wanneer een kind goed werkt en zich goed gedraagt kan het positieve punten verdienen. Bij 5 positieve punten krijgt het kind een certificaat uitgereikt tijdens de bijeenkomst voor alle groepen op maandagochtend.
Omdat Valentijnsdag dit jaar op een zaterdag viel, werd het vrijdag alvast gevierd op school. Valentijnsdag is hier echt een feestdag, er wordt veel meer aandacht aan besteed dan in Nederland. De kinderen mochten vrijdag in hun eigen kleding naar school komen, hiervoor moesten ze 5 rand betalen. De meeste kinderen hadden dus ook hun mooiste kleren uit de kast gehaald. In de klas en op het schoolplein werden veel kaartjes en cadeautjes uitgedeeld. De kinderen van grade 7 verkochten ook kleine cadeautjes en voor 2 rand mochten de kinderen een persoonlijke boodschap opschrijven, deze boodschap werd dan via de intercom omgeroepen.
Afgelopen week heb ik mijn eerste lessen gegeven aan grade 5. Ook heb ik veel spelletjes gedaan, die de kinderen hier nog niet kenden. Dit was erg leuk, de kinderen waren heel enthousiast! Verder heb ik een powerpoint laten zien om mezelf voor te stellen en om de kinderen dingen over Nederland te leren. Ook heb ik uiteraard dropjes uitgedeeld, dit vonden de kinderen erg lekker! Er kwam zelfs een kind bij me die dropjes van me wou kopen:P Kasper (leerkracht) vond de powerpoint helemaal geweldig en vroeg of ik zoiets ook voor de hele school wilde doen! Dus maandagmorgen als alle groepen in de zaal zitten, laten Carmen en ik een powerpoint zien met van alles over Nederland. Met de taal gaat het steeds beter, ik versta het Afrikaans nu al best goed. Het is alleen soms wel lastig om dingen goed uit te leggen, omdat ik de taal nog niet helemaal spreek. Ik ben van plan om volgende week met de kinderen klassenregels te maken en ik wil dramalessen gaan geven, dit vinden de kinderen geweldig!

Vorige week woensdag werd het een keer tijd dat we gingen braaien, dit hadden we hier nog niet gedaan. Er komen elke woensdagavond mensen van de politie naar de Villa om hier te braaien. Lory, Milou en Danielle waren vanuit Fishhoek naar de villa gekomen en we hebben gezellig met z’n allen gebraait! We hadden natuurlijk veel te veel vlees ingeslagen.. dat wordt dus nog een keer braaien:P Verder was het een hele gezellige avond!

Vrijdag zijn we na stage zijn we met de trein richting Clearmont gegaan om daar te shoppen. Ik had een aantal dingen die ik graag wilde hebben, zoals een rugzak. Carmen en ik gaan elke ochtend op de mountainbike naar school.. dit is echt zwaar! De heenweg is alleen maar hellend en we moeten dan ook nog eens een grote bult op. Ik heb nu een schoudertas, maar dit is heel zwaar, vooral als je laptop er ook nog eens in zit, niet echt handig dus! We hadden gehoord dat je in Clearmont goed kon winkelen. Hier zit een groot winkelcentrum: Cavandish. We hadden hier veel van verwacht, maar het viel ons wel een beetje tegen. Het winkelcentrum was wel erg groot, maar er waren niet zoveel leuke kledingwinkels. Toch hebben we allemaal nog een superhip tasje gekocht (alle vier dezelfde:P) Als we ergens naartoe gaan, weten we namelijk nooit waar we onze camera’s etc. moeten laten.. toen kwamen we dat tasje tegen, die konden we natuurlijk niet laten liggen;)!

Zaterdag hebben we eindelijk eens kunnen uitslapen, hier waren we wel aantoe. Aan het eind van de ochtend zijn we richting het station gelopen en met de trein naar Kaapstad gegaan. En vanuit hier hebben we de bus gepakt naar Waterfront. In Waterfront zijn we naar het Aquarium geweest, hier kun je alle vissen, haaien en andere diersoorten zien die in Zuid-Afrika in de zee leven. Het was leuk om al die aparte vissen te zien, maar toch had ik ze liever in de echte zee willen zien;)! Nadat we hier een paar uur rond hadden gelopen zijn we Waterfront in gegaan, hier hebben we op een terrasje wat gegeten. In Waterfront is het echt altijd gezellig, er staan heel veel bandjes, muzikanten etc.en het ligt ook nog eens aan zee! Aan het eind van de middag zijn we met de taxi naar Camps Bay gegaan. We hebben hier lekker over het strand gelopen en gekeken naar een bruiloft die plaatsvond op het strand, ook nog eens op Valentijnsdag! Lory, Milou, Daniëlle en Arjanneke waren ondertussen ook aangekomen in Camps bay. We hebben toen vanaf het strand de zonsondergang bekeken en vervolgens een cocktailbarretje opgezocht, waar we de rest van de avond hebben gezeten.. het was heel erg gezellig en we hebben erg gelachen! We kregen ook nog eens allemaal een mooie roos aangeboden van Amerikanen, zij wilden ons graag in hun limo meenemen naar allerlei party’s. Dit aanbod hebben we maar afgeslagen;)! Rond 1 uur zijn we op zoek gegaan naar een taxi, er stond niet veel bijzonders. We moesten wel thuiskomen, dus zijn we maar in een van die taxi’s gestapt. Ik weet niet of deze man zijn rijbewijs had, maar hij slingerde remde telkens heel hard, we zaten soms zelfs bijna op de andere weghelft.. dus ik maar hopen dat we veilig bij de villa zouden komen.. gelukkig is dit toch nog goedgekomen;)

Zondag zijn we met z’n vieren naar het Robbeneiland geweest. We moesten eerst naar Waterfront en vanaf hier konden we met de boot naar het Robbeneiland. We kregen eerst een rondrit over het eiland en bij belangrijke punten werd er even gestopt. Het eiland was best groot, er woonden zelfs nog mensen. Dit had ik niet verwacht omdat het er heel verlaten uitzag. Na de rondrit gingen we naar de d-section, hier zaten alle politieke gevangenen, dus ook Nelson Mandela. We hebben de cel van Nelson Mandela gezien en we werden hier rondgeleid door een ex-gevangene. Ik vond het mooi om te zien hoe de gevangenen daar hebben geleefd en al met al was het wel interessant. Toch viel het me wel een beetje tegen, door alle verhalen wat ik heb gehoord over het Robbeneiland had ik er wat meer van verwacht. Op de terugweg konden we bijna niet meer wachten op onze pannenkoek (we hadden alleen nog maar ontbijt gehad). We hadden al afgesproken om na het Robbeneiland te eten bij een pannenkoekenhuis in Waterfront. Hier kon je echt van alles op je pannenkoek krijgen, zelfs struisvogel en lam. Nadat we hier een lekkere pannenkoek hadden gegeten zijn we met de taxi terug gegaan richting Plumstead, hier hebben we nog even heel fanatiek hardgelopen!

Dit weekend hebben we al helemaal vol gepland. Vrijdagmiddag gaan we eens kijken of we nog kunnen surfen, dit doen we weer in Muizenberg! Daarna gaan we eten bij Mama Africa. Zaterdagmorgen gaan we met alle studenten de Tafelberg beklimmen, we worden dan om half 7 ’s morgens al opgehaald! Daarna gaan we naar de green market in Kaapstad, we gaan hier eens goed op zoek naar leuke souveniertjes en hopelijk vind ik hier een rugzak! Zondag gaan we met z’n naar Stellenbosch, hier gaan we langs alle wijnboederijen om wijn te proeven!

Iedereen baie dankie voor alle reacties, erg leuk!!


Liefs Esther!


P.s. Veel plezier met carnaval allemaal!!

  • 19 Februari 2009 - 14:23

    Kenny:

    Hej Lieverd! Leuke foto`s en weer een mooi verhaal. Gelukkig krijg ik er zo nog wat van mee! ;) Tot snel..

    XX!

  • 19 Februari 2009 - 19:29

    Myrthe & Bente:

    Joehoe Esther! :D
    Supergaaf weer allemaal!!
    Xx

  • 19 Februari 2009 - 20:02

    Hilde:

    Hey Esther,

    heb me ook maar aangemeld voor de nieuwsbrief! Gaaf om te zien hoor! Veel plezier in ieder geval, marloes en ik zullen er wel een op je drinken tijdens de carnaval! :D

    Hilde

  • 20 Februari 2009 - 10:09

    Lotte:

    hoi Esther,

    Echt super leuk om te lezen wat je allemaal doet!! Ook erg herkenbaar voor mij natuurlijk.. de braai zou vast wel lekker zijn...
    veel plezier nog..
    groetjes lotte

  • 21 Februari 2009 - 09:38

    Marlon:

    Wat ontzettend leuk allemaal om te horen. Jij verveelt je geen moment zo te zien/horen. Leuk, leuk!
    Groetjes

  • 22 Februari 2009 - 12:06

    Chantal:

    Heyy Es!
    Echt mooie verhalen en foto's!
    Wij gaan zo nog even carnaval vieren! :)
    We bellen jou vanavond nog even!

  • 24 Februari 2009 - 15:57

    Imke:

    Hee Estherr!!

    Ziet dr weer top uit:D
    leuk!!

    wij zijn allemaal redelijk goed door het carnavalsweekend gekomen;) haha!! Was weer een mooi feestje dit jaar!!
    De roddels hoor je nog!!

    Groetjes!

  • 28 Februari 2009 - 11:39

    Gerda En Gerard Boss:

    Hai Esther. Op de eerste plaats bedankt voor de kaart, hadden we niet verwacht.
    Het verhaal en de fotó s bekeken en gelezen.
    Jullie hebben al veel gezien en gedaan op school en de omgeving.
    We hebben nu het mail-adres en kunnen je volgen.
    Het weer is hier maar somber en miezerig, maar tegen april is het beter "hopelijk"

    Heel veel succes en de groetjes uit de Edisonstraat. Gerda en Gerard

  • 28 Februari 2009 - 18:53

    Nik:

    Haay Juf Esther,

    Hier in Almelo is alles Kits. Ik mis je heel erg.
    Eerlijk. De juffrouw die ik nu heb op vrijdagmiddag (De rest is juffrouw Anne er) is lang niet zo leuk als jou. Carnaval was hier heel leuk (Ik was punk). Voetbal is hier de hele tijd afgelast (heel slecht weer). We hebben ook nog Idols op school (hoor je nog wel meer van) ;)

    Groetjes van Nik

  • 02 Maart 2009 - 05:52

    Anne Haarhuis:

    Hoi Esther,

    Hier een berichtje vanuit de Alphonsusschool. Wat een leuke verhalen en foto's heb je op je site!! Ziet er echt super uit vergeleken met het dondere weer in Nederland.
    Bedankt voor je kaartje in groep 6! Echt lief dat je daaraan hebt gedacht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Esther

Actief sinds 22 Dec. 2008
Verslag gelezen: 658
Totaal aantal bezoekers 34065

Voorgaande reizen:

27 Januari 2009 - 30 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: