Links rijden... net iets anders! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu Links rijden... net iets anders! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu

Links rijden... net iets anders!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

03 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Goeiedag almal van Holland! Hoe gaan dit? (jaja, ik kan al een beetje Afrikaans) Hier in Kaapstad gaat het nog steeds super!! Het weer is nog top (30 graden) en we hebben weer veel gezien en beleefd de afgelopen weken!

Eerst even wat over mijn stage op Simon van der Stel. Het bevalt me nog steeds supergoed op deze school! De leerkrachten zijn allemaal erg aardig en enthousiast over ons. Ondertussen ben ik al bezig met mijn 5e stageweek, al over de helft dus.. Time is flying!
Vorige week vrijdag hadden de kinderen maar tot half 11 les, daarna was er een zwemgala. Er zijn twee teams binnen de school (Visse en Ficke). Tijdens het zwemgala zwemmen deze teams tegen elkaar. Er was ook nog een pyamarace, de kinderen moesten met hun pyama het water in duiken, naar de overkant zwemmen, hun pyama uitdoen en vervolgens weer terug zwemmen. Het zwembad was helemaal versierd met vlaggetjes en er waren kraampjes met snoep, chips en broodjes. Ook waren er veel ouders om te kijken en hun kinderen aan te moedigen. Carmen en ik hebben deze middag geholpen met timen en vlaggen. Het timen ging best precies, vier leerkrachten nemen de tijd van één kind op en hiervan wordt het gemiddelde genomen. Mijn mentor was heel blij dat we wilden helpen en hij vond dat we heel hard werkten, daarom wilde hij ons na het zwemgala trakteren op een cocktail. Samen met zijn huisgenoot haalde hij Carmen en mij op bij de villa en zijn we naar een cafeetje gereden. Toen we daar eenmaal zaten met onze cocktails kwam de huisgenoot van Kasper met een aantal verhalen waar onze monden van open vielen. Om te beginnen had hij een jaar of 15 geleden iemand zo in elkaar geslagen dat deze persoon was overleden. Dit was overigens wel uit zelfverdediging, ze zouden anders zijn vriendin mee hebben genomen. Verder had hij op zijn 13e nog wat meegemaakt.. Hij wilde graag zijn vader opzoeken in Johannesburg, maar hij wist niet hoe hij hier moest komen aangezien het ongeveer 1800 kilometer van Kaapstad ligt. Ook had hij geen geld voor een vliegticket. Totdat een vriend van hem met een plan kwam: Een vliegtuig stelen en zelf naar Johannesburg vliegen. (deze jongen wilde namelijk piloot worden en had al een aantal vlieglessen gehad) Zo gezegd, zo gedaan… helaas zijn ze niet in Johannesburg aangekomen, na een aantal kilometers gevlogen te hebben crashte het vliegtuig. Wonder boven wonder hebben ze het allebei overleefd. Carmen en ik wisten niet of de dit verhaal nou wel moesten geloven, maar het was groot nieuws geweest is Kaapstad en hij had nog wel een aantal krantenberichten. Die avond hebben we samen met Manon, Jorieke, Chantal, Femke gezellig gegeten bij Mama Africa.

Toen we afgelopen maandag op stage aankwamen, hoorden we dat er in het weekend was ingebroken in de school. De inbrekers hadden een groot gat gemaakt in een deur en hier zijn ze door naar binnen gegaan, ze hadden wat geld en een aantal spullen uit een klas meegenomen.
Woensdag moest de leerkracht van graad 5 de hele dag met een paar kinderen naar atletiekwedstrijden. Ik heb toen alleen voor de klas gestaan. Dit was heel erg leuk, soms wel lastig om dingen uit te leggen in het Afrikaans. Maar het gaat steeds beter met de taal, ik praat ondertussen al een beetje Afrikaans. Ik heb die dag alle vakken gegeven (wiskunde, aardrijkskunde, natuurwetenschappen en Afrikaans), tussendoor hebben we spelletjes gedaan. Ook ben ik met de kinderen naar buiten gegaan om een dramales te doen, lekker in het zonnetje:D Dit vonden ze geweldig! Deze week heb ik veel dingen gemaakt voor in de klas, zoals een dramaspel, tafelbingo, tafelkaart, stoplicht en ik ben begonnen met een ster van de week. Dit kennen ze hier op school allemaal niet, de kinderen waren hier dus ook erg enthousiast over.

Vorig weekend:
Zaterdagochtend ging de wekker al veels te vroeg (kwart voor 6), we werden namelijk om half 7 opgehaald om met alle studenten de Tafelberg te beklimmen. Brian, de directeur van de Timour Hall (school waar Inge en Jose zitten) had dit georganiseerd, hij ging zelf ook mee de Tafelberg op. Ik had gedacht dat er gewoon een pad omhoog liep waar we tegenop moesten lopen.. Viel dit even tegen! Na een paar minuten brak het zweet al los, in plaats van zo’n pad moest ik m’n benen telkens een paar meter de lucht in gooien om een stukje hoger de berg op te komen. En dit anderhalf uur lang.. echt afzien! Doordat niet iedereen op hetzelfde tempo de berg op klom, liepen we halverwege niet meer allemaal bij elkaar. Wij liepen ergens vooraan (we wilden natuurlijk niet als laatste aankomen:P). Toen we bijna boven waren, moesten we kiezen: gaan we links of rechts? Aangezien er aan de rechterkant een bordje stond met ‘dangerous route’, hebben we maar heel verstandig voor links gekozen. Najah, achteraf was het toch niet zo verstandig, we liepen ergens in the middle of nowhere! We zijn maar weer terug gelopen en we hebben vervolgens de andere weg genomen. Toen waren we binnen 10 minuten al boven, maar doordat we een half uur hadden omgelopen kwamen we nu ook nog als laatst aankakken... Balen :P! Maargoed, we waren boven en konden dus genieten van het geweldige uitzicht (niet dus), het was een en al wolk wat we zagen:P We hebben boven even wat gegeten, een groepsfoto gemaakt en daarna zijn we met het liftje weer naar beneden gegaan. We waren van plan om ’s middags naar de green market in Kaapstad te gaan, maar we waren allemaal erg moe, dus hebben we besloten om dit maar een andere keer te doen. In plaats van de green market zijn we gaan shoppen in Kennilworth.. hopen dat ik nu wel wat kon vinden, maar dit was helaas niet het geval:P Ik heb alleen een paar slippers gekocht voor op stage! ’s Avonds zijn we met z’n allen wezen stappen in Longstreet. Dit is de uitgaansplek van Kaapstad, het is een lange straat met aan beide kanten van de weg allemaal kroegjes. We begonnen in Joburg, waar het heel druk en warm was, hier zijn we dus al snel weer weg gegaan. Aan de overkant zat de Dubliner, dit was veel groter en er zat een balkon bij. Hier zijn we de rest van de avond gebleven, het was erg gezellig!

Zondag hebben we eerst lekker uitgeslapen. Tegen de middag zijn we naar Kirstenbosch gegaan. Dit is een van de grootste botanische tuinen ter wereld, waar elke zondagavond een concert is. Het concert is in de tuin op een groot grasveld, iedereen zit hier dan op een handdoekje te picknicken en te luisteren naar het concert. Rond 3 uur waren wij in Kirstenbosch, hier hebben we eerst wat lekkere dingen gekocht voor de picknick, daarna zijn we in de rij gaan staan voor het concert. Gelukkig stonden we aardig vooraan in de rij en hebben we een mooi plekje kunnen uitzoeken. De mensen bleven maar binnenkomen, ik had niet verwacht dat het zo druk zou zijn. Echt elk stukje gras was bedekt met een handdoek of een dekentje. Deze zondag was er een orkest dat klassieke muziek speelde (dit wisten wij dus niet). Het was wel even leuk, maar na anderhalf uur was ik de muziek ook wel zat. Wel hing er een supermooi sfeertje!

Afgelopen weekend hebben we voor het eerst een auto gehuurd, dit moest toch wel een keer gebeuren:P! Vrijdagmiddag hebben Carmen en ik de auto opgehaald, we hadden overlegd dat we allebei zouden rijden dit weekend. Maar Carmen was zo slim om haar rijbewijs niet mee te nemen naar het autoverhuurbedrijf:P Als zij dan zou rijden, waren we niet verzekerd. Daarom heb alleen ik dit weekend gereden. Nadat alle papieren waren ingevuld, kregen we de sleutels van de auto. Carmen en ik stapten in en wilden heel stoer wegrijden, dit ging alleen niet echt soepeltjes:P De auto kwam niet vooruit, dus ik het gas steeds iets harder intrappen.. en eindelijk reed hij weg met best wel veel lawaai:P (we moesten ook nog eens een bultje op). We zagen het even niet meer zitten om dit weekend met die auto naar Stellenbosch te rijden.. Maar toen we eenmaal aan het rijden waren, kwamen we erachter dat we gewoon in de 3 waren weggereden.. haha:P (een maand niet gereden he;))
Daarna ging het rijden dus ook een stuk beter, ik moest alleen wel even wennen aan het links rijden en het schakelen met links. Vrijdagavond zijn we met ons autootje naar Wijnberg geweest, hier was Karnaval. Er stonden allemaal kraampjes met eten uit verschillende landen. Natuurlijk was er ook een hoek met kraampjes waar ze Nederlandse dingen verkochten. Hier hebben we uiteraard wat van gegeten, ik heb poffertjes en een appelflap gehad, wat er lekker smaakte!

Zaterdagochtend zijn we vanuit Plumstead naar Stellenbosch gereden. Stellenbosch is een meer dan 300 jaar oude universiteitsstad en ligt tussen hellingen met wijngaarden. Eugine had ons die dag ervoor al helemaal uitgelegd hoe we moesten rijden, het kon dus niet meer mis gaan. En na een uurtje rijden kwamen dan ook aan in Stellenbosch, in één keer goed gereden (H)! Omdat we van plan waren om hier te blijven slapen, hadden we een slaapplek geregeld bij een hostel. Nadat we hier onze spullen hadden gedropt, zijn we op zoek gegaan naar een toerisme bureau. Hier hoorden we dat de laatste wijntour om 1 uur zou beginnen. We waren hiervoor nog net op tijd, gelukkig! We zijn langs 3 wijnboerderijen geweest, de boerderijen en de omgeving zagen er supermooi uit! Bij elke boerderij konden we 5 verschillende soorten wijn proeven. We hebben hier ook geleerd hoe je precies wijn moest proeven, echt grappig!:P Eerst een draaien met je glaasje, dan ruiken, dan de wijn een beetje spoelen in je mond en vervolgens uitspugen. Na een supergezellige middag hebben we met z’n allen wat gegeten in Stellenbosch. We hadden bij een Cubaans restaurant afgesproken met Lory, Milou, Daniëlle en Arjanneke. In dit restaurant zagen we bij veel mensen een waterpijp op tafel staan. Dit wilden wij ook wel eens proberen, het was echt lachen.. iedereen probeerde zoveel mogelijk rook uit de mond te krijgen. Natuurlijk moesten de rookwolkjes op de foto worden gezet:P
Toen we genoeg hadden van de waterpijp hebben we maar betaald en zijn we naar het hostel gegaan waar we wilden overnachten. We hadden nog geen idee hoe onze kamer eruit zag, ’s middags, toen we aankwamen in Stellenbosch, konden we onze kamer nog niet in. Na even zoeken zagen we kamer 211, toen we binnenkwamen zaten er al een paar negers op de kamer die daar ook sliepen.We vonden het op het begin niet echt grappig om bij die onbekende mensen en in die vieze bedden te slapen, maar we zijn toch maar gebleven omdat terug rijden ook niet echt een optie was. Het was al donker en we wisten de weg niet precies. We hebben toen onze camera’s en telefoons maar uit de tas gehaald en we zijn op pad gegaan.. Tegenover het hostel zat een barretje waar we naar binnen zijn gegaan. Er waren allemaal Afrikaanse studenten, rond 1 uur ging de bar dicht. Toen zijn we met alle Afrikaanse studenten meegegaan naar een discotheek, waar het heel gezellig was. We hadden verteld over het vieze hostel waar we moesten slapen, de studenten boden aan om bij hun te overnachten.. We wisten eerst niet goed of we dit moesten doen, maar toen we bij het hostel zagen dat er al iemand in Carmens bed sliep, hebben we toch maar onze spullen gepakt en zijn we met de studenten mee gegaan. Deze studenten woonden in een soort park, het leek net een vakantiepark. De huizen waren erg mooi en veel schoner dan in het hostel. Geen verkeerde keuze dus om hier te overnachten. Er waren een paar slaapbanken waar wij wel even op konden liggen, wel een beetje krap, maar alles beter dan in het hostel:P Na 2 uurtjes slapen werden we om half 9 alweer wakker gemaakt door Jose:P! Daarna heeft een van de studenten ons terug gebracht naar het hostel, hier moesten we voor 10 uur uitchecken. Vervolgens zijn we met ons gofje weer terug gereden naar Plumstead. We besloten om gewoon de bordjes te volgend, dit ging super! We reden meteen goed (wel een beetje met een omweg), maargoed we zijn niet verdwaald! Toen we weer bij de villa kwamen hebben we eerst even gedoucht, daarna moesten we de auto terug brengen en zijn we met de taxi naar Kommetjie gegaan. Hier woont Brian (directeur van de Timour Hall) en hij had alle studenten uitgenodigd bij zijn huis omdat Sander en Jan zaterdag waren aangekomen in Zuid-Afrika. Hij woont hier echt supermooi! We hebben eerst even gezellig met z’n allen bij Brian op het balkon gezeten, met uitzicht op de zee. We hebben nog even op het strand gelegen en foto's gemaakt van de zonsondergang! Nadat de zon onder was, zijn we weer terug gelopen naar het huis van Brian. Hier hebben we nog even wat gedronken en rond 8 uur zijn we weer met de taxi terug gegaan naar de villa! Een mooie afsluiting van het weekend!

Vandaag zijn Sander en Jan (leerkrachten van de Pabo) langs geweest om de school en een les te bekijken. Ze waren heel positief en vonden dat wel al heel goed Afrikaans spraken! Ze vertelden ook dat Eugene en de leerkrachten laaiend enthousiast waren over ons! Dit was natuurlijk heel leuk om te horen!

Aan de kids uit groep 6:
De Afrikaanse kinderen hebben vandaag jullie brieven gelezen, deze vonden ze heel erg mooi!! Ook hebben ze vandaag hele leuke brieven terug geschreven aan jullie!!

Nogmaals bedankt voor alle reacties op mijn site!

Veel liefs vanuit het zonnige Zuid-Afrika,
Esther

Voor foto's, klik op onderstaande link:

• 03 Maart 2009 - 13:45

Marieke F.:

He Esther!!!
    Wat een super verhaal om te lezen!
    Wat hebben jullie gave dingen gedaan!
    Ik schrok wel even dat jullie kamergenoten hadden gekregen, maar gelukkig stond iets verderop dat jullie een veilige slaapplek hebben gevonden!!!
    En wat gaaf dat alles zo goed gaat op stage en dat de leerkrachten ook zo enthousiast over jullie zijn!!
    Ga zo door:)
    Nou meid, nog een hele fijne week en alvast weer een heel fijn weekend!!!!
    xxx

• 03 Maart 2009 - 15:42

Marloes:

Hey Esther!

Wat een super leuk verhaal om te lezen! De foto's zijn ook mooi! Met dat mooie weer erbij!
    En wat super dat alles ook goed gaat op stage en dat het daar ook leuk is! Succes nog deze week!
    We bellen morgenavond nog wel eventjes!

Liefs

• 03 Maart 2009 - 15:52

Noortje:

Ha Esther! :)
    Leuke verhalen om te lezen zeg!
    Had al wat eerder op deze site gezet, maar weet niet goed of t wel is overgekomen, ik kon t iig niet meer terugvinden ;)
    Je bent op de helft lees ik.. Nog een paar weekjes dus!
    Hoop dat t allemaal zo leuk blijft als t nu is :D

Wij hebben iig de carnaval overleefd waar je wel benieuwd naar was, niet al te gekke dingen gebeurd.. Kenny liep dr trouwens ook nog wel te hossen en te springen ;) haha!

Wens je veel plezier en zien je snel weer terug in t koude Nederland :D
    Kusje van mij!

Geniet ervan!

Coen, Hilde & Nienke

• 04 Maart 2009 - 11:31

Marlon:

Weer een leuk verhaal! Was het hier maar zulk mooi weer. Dat valt hier nog wel tegen. Zul je wel lekker bruin zijn! Tijd gaat echt snel ja Voor dat je het weet ben jer er al weer. Geniet er dus nog maar goed van. We spreken elkaar snel weer! Liefs

• 04 Maart 2009 - 17:46

Liset V:

He Esther!
    Ik was er nog niet achter dat jij ook een waarbenjij.nu hebt.
    Gaaf hoor! Erg gaaf om jullie te kunnen volgen op deze manier. Jij schrijft ook al van die lange geweldige verhalen.
    TOf!
    Heel veel plezier daar!
    Groetjes Liset

• 06 Maart 2009 - 16:17

Tess:

Hey juf,

Hoe is het daar???
    Leuk?
    Wij deden Idols op school ik ben tweede geworden met Kim, Lauren en de Britten, Britt H. en Britt O.

Groetjessssss Tess

• 06 Maart 2009 - 16:19

Tess:

Hallo,
    Hier ben ik weer!
    Sanne en Femke zijn hier ook dat was ik vergeten te zeggen want Floris mijn broertje is jarig!
    Jos en Ilonka zijn erook!
    Doehoei!

• 11 Maart 2009 - 20:08

Ibis Buurtjes Snoek:

Allereerst nog bedankt voor je kaartje!
    Zo te lezen en te zien heb je het erg naar je zin(gelukkig maar).Nog een paar weekjes en dan krijg je hoog bezoek,(haha)Hij kan niet wachten, leuk toch?
    We hopen dat jullie het dan ook erg leuk hebben samen en geniet nog van alles wat je gaat doen.
    Zoals je al zei de tijd vliegt, groetjes van ons alle vier.Tot gauw
    Danny, Cindy,Nadia en Lars.

• 12 Maart 2009 - 17:00

Marlon:

Heey Esther,
    Ik heb je kaartje gekregen vandaag(donderdag 12 maart.)Leuk kaartje! Hoop voor je dat de laatste weken ook nog geweldig zijn. Dat zal vast wel goed komen als kenny, myrthe en elles nog komen! :)Zo leuk om al je verhalen te lezen. Zou er zelf wel willen zitten! Spreken elkaar gauw als je er weer bent. Liefs Marlon

• 13 Maart 2009 - 22:29

Imke:

Heuj es!!

Mis je de bitterballen, kroketten en een goed stuk kaas al??? hahaha

nog steeds zo mooi daar??
    ik denk dat de tijd daar wel voorbij vliegt he?

Hier zijn verder geen spannende dingen gebeurt:
    -zijn afgelopen zondag weer naar bruins geweest was mooi!!
    -volgende week de verjaardag van dorien!
    -roddels? euuuuuhmm ook weinig haha
    verder komen hier ook de eerste stralen zon! :D lekkerrrr haha

nou ik kijk uit naar je volgende bericht!!:D

Heeelveeeel plezier nog!

Xx Imke

• 15 Maart 2009 - 19:04

Diane:

Hoi Esther eindelijk n berichtje uit geesteren weet nu hoe t werkt mooie foto s hoor zijn allemaal jaloers opt mooie weer en omgeving wens je n mooie tyd en veel plezier stuur wel gauw weer bericht

• 15 Maart 2009 - 19:07

Diane:

P.S. bedankt nog voor de kaart erg leuk. Mama en Marloes waren hier vanmiddag en zo hebben we alle foto s bekeken . Groetjes en tot ziens, tot mailens

• 18 Maart 2009 - 11:49

Marieke F.:

He hallo!!!

Hoe is het?
    Ik was te laat bij msn, ik las het en toen was je alweer weg!Jammer!
    Gister belde Carmen uit Suriname nog, leuk joh om te horen dat het daar nu ook goed gaat!
    Ze gaan zelfs een week naar Curacao!!!Heerlijk.
    Ik heb het haar ook gezegd, geniet er van nu het nog kan, want voor je het weet ben je weer terug in de schoolstress!!!!!
    Heel veel plezier deze week en natuurlijk aankomend weekend!!!
    Ik kijk weer uit naar een mooi verhaal en foto's!!!
    xxx

• 11 April 2009 - 09:34

Karin :

Hallo Esther,
    Dat is weer even wennen nu Kenny weg is, maar als ik je berichten lees heb je geen tijd om je te vervelen. En het is ook nog maar een paar weekjes.Wij vinden het wel jammer dat je niet op de bruiloft kunt zijn maar Afrika is ook niet fout.
    Esther wij kijken er naar uit als je weer thuis komt.
    Wij missen je.
    Veel liefs Bart Karin Koen Sylvia Dennis Ilona.
    P.s Bedankt voor je mooie kaartje, heel lief hoor.