En zo heb je een kudde olifanten in je achtertuin! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu En zo heb je een kudde olifanten in je achtertuin! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu

En zo heb je een kudde olifanten in je achtertuin!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

11 April 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier ben ik weer met mijn avonturen van de afgelopen drie weken. Inmiddels heb ik vakantie, waarvan er alweer twee weken opzitten samen met Kenny. Voordat ik hier over vertel, eerst even wat over het laatste weekend met Carmen, Inge en José.. en natuurlijk over mijn laatste stagedagen.

In het laatste weekend dat Carmen, Inge, José en ik met z’n vieren waren, zijn we naar Hermanes, Gansbaai en Pringle bay geweest. We kwamen als eerste langs Hermanes, dit plaatsje staat bekend om de walvissen… die wij helaas niet gezien hebben. De walvissen blijven hier namelijk maar tot en met november. We hebben hier over een marktje gelopen, waar we een aantal leuke souvenirtjes hebben ingeslagen! En nadat we hier nog even gezellig op een terrasje hebben gezeten, zijn we doorgereden naar Gansbaay. We waren van plan om hier met een boot de zee op te gaan om haaien te spotten. Eenmaal in Gansbaai aangekomen, wisten we niet goed waar we naar toe moesten voor de haaien. Gelukkig kwamen we een tourisme bureau tegen waar we maar eens naar binnen zijn gegaan. We hoorden hier dat we al te laat waren voor de haaien, maar paardrijden over het strand was nog wel mogelijk. Aangezien ik nog nooit op een paard had gezeten, zag ik dit op het begin nog niet zo zitten. Ik zag al helemaal voor me dat ik eraf zou vallen en in het ziekenhuis zou belanden:p Maar dit viel heel erg mee, behalve zitten op het paard en af en toe sturen, hoefde ik verder helemaal niks te doen. De paarden waren namelijk al helemaal gewend om achter elkaar aan te lopen.. als het voorste paard begint te rennen, dan rennen de andere paarden gewoon mee. Ook mijn paard liep dus netjes achter het voorste paard aan! Achteraf was ik heel blij dat we dit gedaan hadden, het was echt supergaaf om met een paard over het strand te rijden! Rond 5 uur zijn we teruggereden richting Kaapstad. Onderweg zijn we gestopt bij Pringle bay, hier heeft de mentor van Carmen een vakantiehuisje. Het was heel makkelijk om deze te vinden, het was namelijk een knalgele iglo! Ze had al gesmst dat ze in het café zaten rugby te kijken, hier zijn wij dus ook even naartoe geweest en hebben we wat gedronken met z’n allen. Zondag kwamen Carmens ouders Marije en Tim aan in Zuid-Afrika. Ze zijn even gezellig bij ons langs geweest in de villa. ’s Avonds zijn Inge, Jose en ik samen met de meiden uit Fishhoek nog even naar een concert in Kirstenbosch geweest. Daarna zijn we terug gegaan naar de villa en op tijd gaan slapen, zodat we fit waren voor onze laatste stageweek.

De laatste stageweek was erg druk. Carmen en ik moesten van alles doen; collages maken, cadeautjes kopen, cakes bakken EN de sportdag voorbereiden. We hoorden al van veel leerkrachten dat de kinderen er erg veel zin aan hadden en bijna niet konden wachten op de Nederlandse spelletjes. Die woensdag was het dan zover. ’s Morgens waren de kinderen uit Graad R t/m 4 aan de beurt, de kinderen uit Graad 7 waren groepsleiders. ’s Middags was de sportdag voor de kinderen uit Graad 5 t/m 7. Deze dag verliep supergoed. We hadden op het sportveld allemaal Nederlandse spelletjes klaar gezet zoals spijkerpoepen, snoephappen, ei op lepel, flessenvoetbal, waterdragen, kruiwagenrace, blikgooien etc. In de pauze kregen de kinderen ranja en een lekker koekje. Het was heel mooi om te zien hoe de kinderen genoten van deze dag. We zagen alleen maar lachende gezichtjes. Ook na de sportdag kregen we heel veel positieve reacties van zowel leerkrachten als kinderen, dit was natuurlijk erg leuk om te horen.
Ook voor onze laatste stagedag zijn Carmen en ik erg druk geweest. We hebben voor de klas een paar leuke spelletjes, een groot springtouw, een elastiek en een grote bal gekocht. Ook hadden we als herinnering een mooie fotocollage gemaakt voor de klas. Aan mijn mentor heb ik een pakketje met Hollandse dingetjes gegeven (verschillende soorten drop, een Delfts blauwe mok en placemat). Carmen en ik hebben ook zo’n pakketje aan Eugene gegeven, ook hadden we voor hem nog een mooie fotocollage met foto’s van ons en van typisch Nederlandse dingen gemaakt. Voor de leerkrachten en de kinderen uit onze klas hadden we nog een lekkere arretjescake gebakken.
Deze laatste dag was heel leuk, maar ik vond het ook wel erg jammer dat ik alweer afscheid moest nemen van de klas en de school. We hebben de hele dag leuke dingen gedaan.. Ik ben met alle kinderen naar buiten te gaan om te springtouwen, te zwemmen en andere spelletjes te doen. De kinderen waren erg blij met de cadeautjes die ik ze heb gegeven. De klas had voor mij ook nog een aantal cadeautjes gekocht. Alle kinderen hadden geld bij elkaar gedaan en daarvan hadden ze een armband, ketting en douchgel gekocht. Heel lief! Ook had mijn mentor nog een schilderij gemaakt van de Tafelberg, deze was alleen nog niet droog.. dus ik zou hem later nog krijgen. Omdat ik maandag nog langs zou komen samen met Kenny, had ik nog niet echt afscheid genomen van de klas. Wel hebben Carmen en ik afscheid genomen van het personeel, de mentor van Carmen en mijn mentor hielden nog een soort speech voor ons, heel leuk. Van de school kregen we een sporttas en een pet met het Simon van der Stel logo. Een hele mooie herinnering aan een geweldige tijd op deze school!

Nu het verhaal over de reis van Kenny en mij. We hebben de tuinroute gereden, die echt supermooi was, en we hebben natuurlijk veel leuke dingen gedaan in Kaapstad zelf.

De eerste dagen in Kaapstad

Vrijdag 27 maart was het zover. Carmen en ik gingen Kenny ophalen van z`n vlucht naar Kaapstad. Doordat het heel erg druk op de weg was en we een verkeerde routebeschrijving hadden doorgekregen waren we helaas iets later dan gepland. Na het weerzien zijn we naar de villa in Plumstead gereden. Kenny heeft even een rondleiding door de villa gekregen, gedoucht en toen zijn we samen met Inge, José en Carmen richting Muizenberg gereden. Hier hadden de ouders van Carmen samen met Tim en Marije een appartement gehuurd. We gingen met z`n allen uit eten in Simonstown, omdat de vader van Carmen 50 was geworden die dag. Het was erg gezellig en we hebben heerlijk gegeten, daarna zijn we nog weer even naar Muizenberg gereden om na te borrelen. Rond een uur of 1 besloten we om terug te rijden naar de villa. Zonder Carmen, want zij verbleef vanaf nu bij haar ouders.
Zaterdag hebben we eerst lekker uitgeslapen, om daarna richting Avis (autoverhuur) te rijden om Kenny als medechauffeur op te geven. Dit was zo gepiept en toen zijn we rustig richting Clifton Beach gereden (4 kleine strandjes waar voornamelijk rijke mensen komen). Hier hebben we een tijdje lekker gezeten. Daarna zijn we richting Waterfront gereden, hier zagen we een mooie Catamaran liggen die op het punt stond om te vertrekken voor een rondvaart over zee. Na snel te hebben betaald zijn we op de boot gestapt. Hij voer richting Blouberg en het Robbeneiland om tegelijkertijd de zonsondergang te zien. Toen we nog maar net onderweg waren kregen we al een glas champagne in onze handen. We hadden er alleen niet op gerekend dat we nog de zee op zouden gaan die dag, dus hadden we geen vest of zo bij ons. Dit bleek vrij fris te zijn, later kregen we van die warme zeiljacks dus was dit geen probleem meer. Na een tijdje te hebben gevaren konden we vanaf deze catamaran de zonsondergang bekijken. Dit was erg mooi om te zien, toen de zon onder was keerde de boot weer om. De combinatie van hoge golven en het feit dat ik naar achteren keek, zorgden ervoor dat ik even met het hoofd buitenboord moest.. `s Avonds gingen we met z`n allen uit (Carmen, Marije, Tim, Inge, Jose, Kenny en ik) in Longstreet. We zijn hier naar een aantal verschillende clubs geweest, het was een erg gezellige avond!
Zondag zijn we redelijk vroeg opgestaan om de Tafelberg op te gaan. Toen we weg wilden, zagen we dat er bij de villa nog een autoshow voor klassieke auto`s was. Dit vond Kenny natuurlijk erg interessant! We hebben hier dus even rondgekeken en een paar fotootjes gemaakt. Vervolgens zijn we richting de Tafelberg gereden. Het was een warme dag, dus de berg oplopen leek ons niet wat. We zijn toen met het liftje naar boven gegaan. Eenmaal boven hadden we echt een super mooi uitzicht. We hebben hier veel foto’s van gemaakt en daarna nog gezellig wat gedronken bovenop de Tafelberg. Aan het eind van de middag zijn we naar Kirstenbosch gereden. Kirstenbosch is een erg mooie en grote botanische tuin waar op zondagen concerten worden gegeven. Het zit er daar dan helemaal vol met mensen die gezellig picknicken onder het genot van een concert. Dit keer was er een klassiek concert wat niet echt onze smaak was, maar toch was het een leuke avond.
Maandag hebben we Inge en José rond kwart voor zeven, zeven uur weggebracht naar Longstreet. Zij gingen vanaf hier beginnen met hun rondreis door Zuid Afrika. Daarna zijn we doorgereden naar Waterfront om daar heerlijk te ontbijten. Allemaal vers fruit en lekkere croissants. Daarna zijn we naar mijn stageschool gereden. Kenny was erg enthousiast over de school, leerkrachten en kids. De kinderen uit mijn klas vonden het helemaal geweldig om Kenny te ontmoeten. Kenny had speculaas en drop meegenomen om uit te delen in de klas. Van mijn mentor heb ik een supermooi schilderij van de Tafelberg gekregen, deze had hij zelf geschilderd. Ook had hij er een lieve brief voor mij bij geschreven. Toen we weggingen kreeg ik van alle kinderen nog een dikke knuffel. Echt heel erg leuk! Na stage waren we van plan om naar Kaap de Goede Hoop te rijden, maar het was al veel te laat. Dus besloten we om naar de Green Market te gaan. Dit is een markt met allemaal souvenirs waar je aardig kunt pingelen. We hebben hier heel veel superleuke souvenirtjes gekocht. ´s Avonds zijn we uiteten geweest in Kalkbaai waar we met uitzicht over zee heerlijk hebben gegeten. Daarna moesten we pakken voor Dinsdag omdat we dan naar Port Elisabeth vlogen en vanaf hier zouden beginnen met de tuinroute.

De tuinroute

Dinsdag moesten we weer vroeg opstaan. Eerst moest de huurauto ingeleverd worden op het vliegveld en daarna konden we inchecken. Het was een redelijk klein vliegtuig maar de vlucht ging prima. Eenmaal aangekomen in Port Elisabeth werden we opgewacht door een meneer die ons de benodigde papieren overhandigde. Daarna haalden we onze nieuwe huurauto van het vliegveld om aan onze tocht te kunnen beginnen. De rit begon met een kleine afstand naar het Addo Elephant Park (een erg groot wild-park waar je via verschillende weggetjes doorheen kunt rijden) Ons huisje was erg netjes en mooi ingericht. Met onze voortuin hadden we uitzicht op het park, we konden dus gewoon dieren vanuit onze achtertuin spotten. We hebben onder andere een optocht van een stuk of 30 olifanten gezien. Omdat we nog maar anderhalf uur door het park konden rijden (dicht om zes uur s`avonds voor eigen gebruik) begonnen we meteen aan onze safari. De eerste dag hebben we olifanten zebra`s en een soort herten gezien. Na een hapje te hebben gegeten zijn we gaan slapen, omdat het morgen weer vroeg dag zou zijn.
Woensdag kwam er een soort bewaker aan de deur. Het bleek dat we een lekke band hadden. Dit is waarschijnlijk door de safari van gisteren gekomen waar we op redelijk ruig terrein reden. Samen met Kenny heeft hij de band verwisseld en de lekke band konden we in het park laten plakken. Rond half elf gingen we door de gate en kon onze safari dag beginnen. Meteen liepen er al veel olifanten op de weg, het begon dus prima. Eerst vonden we het wel een beetje eng om daar zo langs te rijden, maar het bleek erg mee te vallen. De dieren die we hebben gezien zijn: olifanten, zebra`s, redhearts, hele grote schildpadden, kudu`s, wilde zwijnen en jackhalzen. Rond half vier zijn we weer terug naar ons huisje gegaan (120 km. verder). We zijn wat gaan eten en hebben daarna even rustig van ons uitzicht genoten. We zijn zo vroeg gaan eten omdat we s`avonds op zeven uur mee deden aan een avond safari. Het was al erg donker toen we door de gate reden. We waren erg benieuwd wat we te zien zouden krijgen, want alles werd met één grote schijnwerper gezocht/belicht. Na een hele tijd te hebben rondgereden en niet veel bijzonders te hebben gezien. Zagen we ineens een neushoorn in een drafje richting de bossen lopen. Een tijdje daarna was het eindelijk zover, de langverwachte leeuwen. We waren al bang dat we ze niet zouden zien, maar het kwam er dus toch van. Vanaf een meter of tien stopte de vrachtwagen om ons de leeuwen allemaal goed te laten zien. Het was een moeder met drie jonkies en iets verderop lag er nog één. Dit was echt super mooi om te zien! Ook hebben we nog buffels (erg groot) en wat andere dieren gezien. Rond kwart over negen waren we thuis en zijn we weer vroeg naar bed gegaan. Morgen zou het vervolg van onze reis beginnen.
Donderdag zijn we na het uitchecken eerst weer richting Avis gereden (lag toch op onze route) om terug te gaan met onze auto. We hadden namelijk een sterretje in de voorruit. En wilden niet dat deze groter zou worden. We kregen een andere auto en konden onze reis naar het Tsitsikamma Storms River Park vervolgen. Onderweg zijn we langs Jeffrey`s bay gereden. Erg populair bij surfers vanwege de hoge golven. Helaas was het weer hier niet zo super, daarom zijn we maar verder gereden naar het Tsitsikamma National Park, hier was het lekker zonnig. Toen we ingecheckt waren en ons huisje binnen kwamen hadden we echt een super mooi uitzicht: een beetje gras, daarna de rotsen en de zee. We hebben onze spullen in het huisje gezet en zijn daarna wat boodschappen gaan halen. Terug bij ons appartementje hebben we de buitenhaard aangestoken en genoten van het uitzicht.
Vrijdag werden we rond half zeven wakker. Nadat we de gordijnen open deden zagen we dat het erg mooi weer zou worden die dag. Na lekker te hebben ontbeten op ons terrasje, gingen we richting de boottochten. Om kwart over tien kon deze beginnen (duurde ruim een half uur) Eerst gingen we een klein stukje de oceaan op om vervolgens de Storms River op te varen. Het is trouwens gewoon een hele rustige rivier die uitmondt op de oceaan. We voeren tussen de bergen door de rivier op, heel erg mooi om te zien. Na de tocht zijn we even naar ons huisje gegaan om schoenen aan te doen. We gingen namelijk een pittige wandeling tegemoet richting watervallen. Na 20 minuten te hebben gelopen, vonden we deze route tocht iets te link en zijn we weer omgekeerd. We besloten om helemaal de andere kant op te gaan en een wandeling richting de Suspension Bridge te doen. Dit was een veel leukere route en bracht ons naar de Suspension Bridge die over de Storms River hangt. De brug is 75 meter lang en erg bijzonder om te zien. Terug bij ons huisje hebben we zelf een maaltijd gekookt en wederom de buitenhaard aangestoken.
Zaterdagochtend zijn we optijd vertrokken vanuit het Tsitsikamma Natiol Park om met onze rit naar Oudtshoorn te beginnen. Onderweg wilden we langs Nature’s Valley (strandje), dit ging helaas niet lukken omdat de boel hier een beetje was overstroomd, de weg stond helemaal onder water.. het leek ons niet echt verstandig om hier doorheen te rijden met onze huurauto. Daarom zijn we maar verder gereden. We kwamen onderweg een bordje tegen met ‘Boat Hire’.. dit leek ons wel wat! We hebben toen met een klein bootje lekker in het zonnetje over de Keurboomsrivier gevaren. Na 2 uurtjes vonden we het mooi geweest en vervolgden we onze route richting Knysna. Hier hebben we even wat rondgelopen in Waterfront, daarna zijn we verder gereden naar Wilderness. In Wilderness zijn we een klein stukje de bergen in gereden naar het uitkijkpunt ‘Map of Africa’, waar we een mooi uitzicht hadden over de omgeving. Vervolgens hebben we de Kaaimans River bridge (Bekende brug in Zuid-Afrika) nog even gefotografeerd. Vanuit hier zijn we aan een stuk doorgereden naar Oudtshoorn. Eenmaal aangekomen, bleek dat er in Oudtshoorn een groot dorpsfeest was.. het hele centrum was afgezet, het zag er erg gezellig uit. Na ingecheckt te hebben in het mooie gasthuis, zijn we even het centrum ingelopen waar we gezellig wat gegeten hebben op het terras en om vervolgens nog even door het dorpje te lopen. In verschillende tenten traden er artiesten op en er stonden veel leuke kraampjes langs de weg.. een gezellig boel dus!
Zondagochtend kregen we een heel uitgebreid en lekker ontbijt voorgeschoteld. Nadat we uitgegeten waren zijn we naar de Cango Caves gereden (bekende oude grotten in Oudtshoorn). Hier kregen we met een hele groep een rondleiding. Toen we de grotten weer uit waren kon onze Swartbergpas route beginnen. Deze pas is 10 km lang en een van de mooiste bergpassen ter wereld. Via haarspeldbochten brengt deze route je op bijna 1600 meter hoogte. Het was een pittige, maar erg mooi route, met een geweldig uitzicht. De terugweg gingen we via de Meiringspoort, wederom een mooie route, we reden tussen de bergen door. Deze route leidde ons weer richting het centrum van Oudtshoorn. We hebben hier ’s avonds een leuk restaurantje opgezocht waar we heerlijk hebben gegeten.
De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om onze route te vervolgen naar Robertson. Onderweg zijn we gestopt bij Barrydale om hier op een quad te rijden. Onze timing was perfect, we konden meteen mee samen met 2 andere jongens. Eerst reden we een stukje over de gewone weg.. zo konden we mooi even oefenen (wat bij mij wel nodig was.. binnen een paar minuten zat ik al in de berm). Maar toen ik eenmaal aan het rijden was ging het helemaal goed.. gelukkig! Het was echt supergaaf om te doen, ook de route was erg mooi! We reden via hele smalle weggetjes met veel hobbels en kuilen over de bergen.. Best pittig dus! Na ruim een uur op de quad te hebben gereden en we helemaal bruin waren van het zand, zijn we richting Robertson gereden. Toen we aankwamen in het gasthuis de Billandery, keken we onze ogen uit. Het zag er echt geweldig uit; supermooie kamer met een zwembadje en een hele mooi tuin. We konden ook nog eens gewoon Nederlands praten (de eigenaren kwamen namelijk uit België). We hebben hier eerst even lekker aan het zwembad gelegen en daarna een hapje gegeten in Robertson.
De volgende ochtend kregen we een heel lekker gezond ontbijtje, met vers fruit, croissantjes, yoghurt, etc. Na het ontbijt zijn we via Franschhoek naar Stellenbosch gereden waar we even gezellig op het terras hebben gezeten. Vervolgens zijn we doorgereden naar het Bloubergstrand, vanaf dit strand heb je een mooi uitzicht op de Tafelberg. We hebben hier even lekker in het zonnetje gelegen en een ijsje gegeten. Rond 5 uur zijn we weer terug gereden naar de villa. ’s Avonds zijn we samen met Carmen naar Cubana geweest, waar we wat hebben gegeten en natuurlijk al onze verhalen hebben uitgewisseld.

De laatste dagen

De laatste drie dagen van onze vakantie hebben we nog wat leuke dingen gedaan in Kaapstad zelf. Woensdag zijn we naar Cape Point gereden.. Eenmaal aangekomen zagen we de eerste bavianen al langs onze auto huppelen. Ik zag het toen niet zo zitten om nog uit de auto te stappen.. al helemaal niet toen ik zag dat er een baviaan boven op een meisje sprong. De bavianen werden door bewakers steeds weggejaagd met stenen en stokken. Ik ben later toch maar uit de auto gestapt, vervolgens zijn we naar boven gelopen om het uitzicht te bekijken. Nadat we hier even rond hebben gelopen en na een aantal foto’s te hebben geschoten zijn we weer naar beneden gegaan (dit ging niet echt makkelijk met slippers aan). Toen we beneden waren hebben we bij het restaurantje nog even lekker wat gedronken in het zonnetje met een mooi uitzicht over zee. Daarna hebben we nog wat pinguïns gespot in Simons Town. Aangezien het superlekker weer was hebben we op het eind van de middag nog even aan het strand gelegen in Fishhoek. ’s Avonds hebben we gezellig met z’n tweeën gegeten bij Mama Africa! De volgende dag hebben we een relaxed dagje gehad. We zijn eerst naar Waterfront gereden om te ontbijten (inmiddels was het al een lunch). Nadat we hier even gezellig op het terras hebben gezeten zijn we door gereden naar het strand in Clifton. Hier hebben een bedje gehuurd en de rest van de middag lekker in het zonnetje gelegen. We wilden ’s avonds de zonsondergang bekijken, maar helaas kon dit niet doorgaan omdat het bewolkt werd. We zijn toen een stukje verder gereden naar Camps bay, hier hebben we een hapje gegeten. Daarna zijn we weer terug gereden naar de villa en hebben we nog even gezellig gekletst met Carmen. We waren van plan om een filmpje te kijken, maar de woonkamer was al bezet. De volgende ochtend moest Kenny zijn koffers pakken om alweer terug te vliegen naar Nederland. Toen dit gedaan was en we alle souveniertjes in de koffer hadden zitten, zijn we met z’n drieën naar Waterfront gereden. We hebben hier wat rond gelopen en lekker geluncht. Rond 3 uur zijn we naar het vliegveld gereden. Nadat Kenny had ingecheckt en we afscheid hadden genomen was onze vakantie dan echt afgelopen.. Het waren 2 supermooie weken, die echt voorbij zijn gevlogen! We hebben nog lang niet alles gezien hier, dus we moeten nog wel een keer weer terug;)!!

De komende week zit ik nog in Kaapstad. Tot 15 april zitten Carmen en ik hier met z’n tweeën en daarna komen Elles en Myrthe ook gezellig in de villa. Tot en met 20 april gaan we met z’n vieren van alles doen in Kaapstad. Daarna vliegen Elles, Myrthe en ik naar Durban om daar een week rond te reizen. In mijn volgende verhalen kunnen jullie hier meer over lezen!

De foto’s van stage en van het paardrijden aan het strand zijn te zien via deze link:

De foto’s van de vakantie van Kenny en mij zijn te zien via de volgende link:

Bedankt voor de reacties, erg leuk dat jullie m’n verhalen blijven volgen!

Heel veel liefs vanuit het nog steeds geweldige en zonnige Zuid-Afrika,

Esther

• 11 April 2009 - 15:48

Miriam:

Geweldig dat je dit allemaal mag meemaken! En wat een mooie foto's van jullie reis! Geniet nog van deze laatste weken!

Liefs Miriam!

• 12 April 2009 - 08:56

Marloes:

Hey Es!

Echt een super leuk verhaal en mooie foto's! Ik had het gister al bekeken, maar zie nu dat de reactie er helemaal niet op is gekomen. Maar we bellen je vanavond wel even!

Liefs

• 14 April 2009 - 10:58

Chantal:

Hey Esther!

Net als Car heb jij het ook ontzettend naar je zin als ik dat allemaal zo lees en zie;), super leuk zeg! Jou tijd met Kenny zit er alweer op, de tijd vliegt..maar daarvoor heb je toch geweldige dingen meegemaakt!! Geniet nog lekker even en doe Carmen de groetjes!

Liefs Chantal

• 14 April 2009 - 19:54

Rosalien Mollink:

hey Esther,wat een mooie foto's heb je gemaakt.We zijn blij dat je het daar zo naar je zin hebt.We hebben Myrthe en Elles vanmiddag naar het vliegveld gebracht,ze zijn nu onderweg naar jou.We hopen dat jullie samen een superleuke vakantie zullen hebben.Geniet er van.
    Groeten van ons allemaal,Paul,Bente en Rosalien.

• 16 April 2009 - 15:22

Diane:

WAT GOED DAT ALLES NOG ZO LEUK EN GOED GAAT NU NOG EEN LEUKE VACANTIE MET DE VRIENDINNEN EN DAN IS DE TIJD OOK ZO WEER OM KOM JE WEER GEZELLIG NAAR TUBBERGEN ESTHER NOG VEEL PLEZIER EN TOT GAUW GROETJES

• 16 April 2009 - 17:29

Marlon:

Heey Esther,
    Ik hoef niet te vragen of jij je vermaakt haha :) Leuke foto's/ verhaal. Telkens weer iets nieuws. Heel veel plezier met Myrthe en Elles Tot gauw. Leifs Marlon

• 22 April 2009 - 13:22

Christel:

Hey meisje,
    sorry voor de late reatie. Ik word bijna helemaal gek en ben nog net niet overspannen! Hoe gaat het daar? Aan je foto's te zien, lekker aan het genieten??
    Nog even en dan ben je weer terug! Tot heel snel. Dikke kus Christel

• 23 April 2009 - 08:13

Diane:

nu ben je dus in durban aan het rondreizen hoop dat dit net zo goed bevalt wat een super mooie foto s.nog hele fijne dagen en dan maar tot ziens. veel plezier en de groetjes

• 23 April 2009 - 09:25

Kenny:

Hej Lieverd!

De tijd vliegt echt zeg, over een weekje staan we alweer op het vliegveld! :D
    Ik hoop dat jullie de laatste week heerlijk weer hebben! En tot snel!

Xx!

• 25 Mei 2009 - 10:56

Romy Oude Nijeweeme:

hoi juf esther!!
    leuk dat je even onze juf bent. ik heb de foto's aan mama laten zien. en mama vond de foto's heel leuk
    groetjes
    romy