Time is flying when you`re having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu Time is flying when you`re having fun! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Esther Goossen - WaarBenJij.nu

Time is flying when you`re having fun!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Esther

19 Maart 2009 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier ben ik dan eindelijk weer met mijn nieuwe belevenissen. Het heeft even geduurd, maar ik ben druk geweest met stage en met het plannen van de reis met Kenny. Waarschijnlijk gaan we de tuinroute doen vanaf Port Elizabeth. We gaan dan naar het Addo Elephant Park, naar een regenwoud, naar Knysna en naar nog genoeg andere mooie plaatsen. Daarna hebben we nog de tijd om leuke dingen in Kaapstad te doen! Nu even wat over de afgelopen weken.

Stage:
Nadat het een paar weken niet door kon gaan, hebben Carmen en ik dan vorige week maandag eindelijk onze presentatie over Nederland kunnen houden. We hebben veel verteld en veel foto’s laten zien over Nederland. We hebben de kinderen ook foto’s van Nederlandse scholen laten zien. Dit vonden ze erg interessant. Zowel van de kinderen als van de leerkrachten kregen we veel complimentjes over onze presentatie. Met mijn stageklas heb ik ook deze weken weer veel dramalessen en spelletjes gedaan, deze vallen nog steeds erg in de smaak bij de kinderen en de leerkracht van graad 5. Ik heb ondertussen ook klassenregels en een mooie verjaardagskalender gemaakt met de groep. Verder zijn Carmen en ik druk bezig geweest met het organiseren van een sportdag. In onze laatste stageweek houden we namelijk voor de hele school een Nederlandse sportdag met spelletjes als spijkerpoepen, snoephappen, koekhappen etc. Vorige week hebben Carmen en ik op stage de premier van de West-Kaap ontmoet. Zij kwam (samen met 3 man beveiliging) langs op school om foto’s te maken. Eugene wilde ons graag aan haar voorstellen. We hebben haar even gesproken en we zijn uiteraard met haar op de foto geweest. Vorige week donderdag werden Carmen en ik via de intercom door Eugene uit de klas geroepen, we moesten bij hem op kantoor komen…OEII!!:P Toen we binnen liepen zagen we dat Fedde er was, Fedde is de man die ons de eerste stagedag in het Nederlands kwam verwelkomen. Hij was hier om te vragen of we die middag met hem mee wilden schijfschieten. Elke middag geeft hij namelijk schijfschietlessen op een middelbare school. Samen met een paar leerlingen kregen we les. Het geweer was echt zwaar waardoor het best lastig was om het geweer goed stil te houden, maar na een paar keer heel scheel in de muur te hebben geschoten, ging het uiteindelijk nog best goed! Maandagmiddag hebben we een kijkje genomen op een internaatschool waar de vrouw van Eugene werkt. Zij kon ons veel vertellen over de school en de kinderen, dit was erg interessant. De kinderen die op deze school zitten worden door een maatschappelijk werker uit huis geplaatst, omdat de ouders niet voor ze kunnen zorgen. De ouders hebben vaak drugsproblemen. De kinderen zitten dan 3 tot 6 maanden in dit internaat, daarna gaan ze naar een Kinderhuis en naar een gewone school. Er zijn bijna geen kinderen die weer terug gaan naar hun ouders. Voor dinsdag had Eugene ons mee gevraagd naar een mini-cricketwedstrijd. Elke dinsdag zijn er wedstrijden tussen verschillende scholen, ook onze school heeft een team, in dit team zitten kinderen van graad 1 t/m 4. Carmen en ik kenden het spel niet zo goed, het was dus wel even leuk om zo’n wedstrijd te zien!

Vorig weekend sliepen we in de Conference Hall. Mensen die meededen met de Cape Argus cycle tour (grote fietstour in Kaapstad) hadden namelijk een jaar geleden al een kamer geboekt voor dit weekend, dus moesten wij een paar nachten onze kamers uit.
Vrijdag was het superwarm (38 graden), we konden dus niet veel anders doen dan aan het strand liggen. Na stage hebben we dan ook meteen de trein gepakt naar Muizenberg. We waren van plan om dan ’s avonds wat te eten aan het strand, maar eenmaal op het strand aangekomen werden deze plannen gewijzigd. Een jongen (Greg genaamd) nodigde ons uit om die avond mee te gaan naar een paar vrienden van hem. Dit leek ons natuurlijk wel gezellig! Toen we aankwamen bij zijn vrienden keken we onze ogen uit. Het huis had een supergafe tuin, waar banken in stonden, kleden op de grond lagen en ze hadden een beamer geprojecteerd op een lange witte muur. Hier hebben we dan ook een filmpje op gekeken, ondertussen hebben we lekkere tortilla´s gegeten en mojito’s gedronken. Tegen 12 uur zijn we met z’n allen naar een hele gezellige club in Kalkbaai gegaan waar een live band speelde. De club was zo half in de zee gebouwd. Aan de kant van de zee had je schuiframen die helemaal open stonden, vanaf hier hadden we een geweldig uitzicht op de golven die tegen de rotsen botsten. Rond 2 uur zijn we weer naar huis gereden. Maar voordat we konden slapen, moesten we eerst Femkes matras in de Conference Hall zien te krijgen (ze was dit weekend alleen). Het was al zwaar om hem uit het huis te slepen, laat staan helemaal naar de villa. Gelukkig kwam er iemand met het goede idee om de matras op het dak van de auto te leggen. Toen we eenmaal bij de villa waren aangekomen en de matras op z’n plek lag, zijn we meteen gaan slapen.
Het was de bedoeling om zaterdag eens lekker uit te slapen.. maar helaas werd onze nachtrust verstoord. Om 6 uur werden we al uit ons bed getrommeld door onze buren. Harde muziek, gebonk op de deuren… echt NIET normaal. We hebben maar heel boos terug gebonkt op de deur en geschreeuwd dat ze stil moesten zijn… gelukkig hield het toen op en konden we nog eventjes slapen. ’s Middags zijn we naar de Green Market square in Kaapstad geweest. Hier waren heel veel kraampjes met allemaal superleuke souvenirtjes. We hebben hier wat rondgelopen en natuurlijk veel leuke dingen ingeslagen. Ook hebben we geleerd om af te dingen, wat ons op het laatst best goed af ging! Die avond zijn we lekker uit eten geweest in Kalkbaai. We zaten in een restaurantje (Brass bells) waar Johnny Depp ook was geweest. Femke zat zelfs op zijn plek! Tegen 10 uur zijn we weer terug gegaan naar de villa. Voordat we gingen slapen wilden we natuurlijk eerst even onze buren terugpakken. Deze mensen sliepen al, omdat ze zondag meededen met de Cape Argus cycle tour. Dus we hebben onze laptops er maar eens bij gepakt en er een muziekje opgezet. Meteen werd er al boos op de deur gebonkt.. wij hadden toen natuurlijk de dikste lol en stonden hard te lachen vlak naast hun deur. Dit konden ze niet waarderen (logisch ook), maargoed… eigen schuld;)
Zondagochtend namen ze weer wraak op ons, ze vonden het nodig om ons om 4 uur wakker te maken. Er werd op onze deuren gebonkt, geknipperd met koplampen van auto’s en er werd heel hard getoeterd… niet met één auto, maar wel met tien tegelijk! Wij hebben hier heel verstandig niet op gereageerd… toen was het ook al snel afgelopen.
We konden deze dag niet zo heel veel doen, door de fietstour waren er veel wegen afgesloten en de treinen reden pas vanaf 3 uur. We zijn even naar het internetcafé geweest en we hebben een grote kar voor boodschappen gehaald, aangezien onze hele koelkast helemaal leeg was. ’s Avonds hebben we gezellig gebraaid in Vishoek bij Daniëlle, Arjanneke, Lory en Milou.

Afgelopen weekend:
Vrijdagavond kwamen Daniëlle, Arjanneke, Femke en Chantal bij ons in de villa. We hebben gezellig met z’n allen wat gedronken en daarna zijn we wezen stappen in Long Street. We zijn hier naar een aantal verschillende clubs geweest, wat erg gezellig was!
Zaterdag hebben we onze auto opgehaald in Newlands. De dochter van de huisbaas had al een auto voor ons geregeld, aan de telefoon had ze de man van het verhuurbedrijf beloofd dat we in bikini zouden komen (NOT)!! Blijkbaar mocht hij ons wel en vergaf hij het ons dat we niet in bikini waren… we kregen namelijk voor dezelfde prijs als ons vorige bakkie (zonder airco en zonder stuurbekrachtiging) een dikke vette witte bak MET airco en MET stuurbekrachtiging! We geloofden natuurlijk niet dat deze auto voor ons was, maar toen Inge de knop op de sleutel indrukte en de deuren open gingen bleek dat het toch wel zo was! Dus ’s avonds zijn we maar meteen met onze vette bak op pad gegaan. We zijn naar een rugbywedstrijd geweest. De Stormers (Kaapstad) moesten tegen de Lions (Durban). Uiteraard waren wij voor de Stormers en toen we de regels eenmaal door hadden werd het steeds leuker. We hebben de Stormers goed aangemoedigd, hierdoor deden ze het natuurlijk stukken beter dan de Lions en wonnen de Stormers met 56-18! Het ging er echt ruw aan toe… elkaar meppen, tackelen en afrossen is heel normaal in zo’n wedstrijd. Wel was het heel gaaf om een keer zo’n rugbywedstrijd mee te maken. Na de wedstrijd zijn we nog naar Waterfront gereden. Hier hebben we gezellig wat gegeten en gedronken op een terrasje waar een live bandje speelde!
Zondag waren we al vroeg ons bed uit gegaan om naar het West Coast National park te gaan. Dit is een uitgestrekt park dat bekend staat om zijn vele vogelsoorten (250) en wilde bloemen. Deze bloemen zijn alleen te zien in de lente (augustus, september). We hadden al gehoord dat er in dit park struisvogels, flamingo’s en schildpadden leefden. Dus reden we rustig door het park om zoveel mogelijk dieren te spotten. Toen we de eerste struisvogels zagen, gingen we hard op de rem en sprongen we de auto uit om foto’s te maken… maar nadat we er al een stuk of 50 gezien hadden, vonden we het niet meer nodig om voor deze beesten te stoppen. Wel zijn we nog een keer vol op de rem gegaan voor een schildpad die over de weg liep. Hier wilden we natuurlijk wel even mee op de foto. Dus we hebben het beestje opgepakt en goed wat foto’s gemaakt. Later hoorden we dat je de schildpadden absoluut niet op mag pakken, als ze dit zien wordt je mee genomen en krijg je een dikke boete! In het park was ook een supermooi strandje waar lekker hebben rondgelopen en veel foto’s hebben gemaakt. Toen we het park weer uitreden, gingen we richting Langebaan. Dit is een modern vakantieoord aan de lagune. Hier wilden we naar op zoek.. wij maar dwalen door Langebaan, maar we konden de lagunes niet vinden dus hebben we het uiteindelijk maar opgegeven. Later hoorden we dat we de lagunes al lang hadden gezien op het strandje in het park. Het waren namelijk stukjes strand in de zee… wat wij dus niet wisten! Haha! Maargoed toen we door Langebaan reden kwamen we een open luchtrestaurantje tegen (de Strandloper) waar we wat wilden eten. Helaas kon dit niet, omdat we moesten reserveren. Het eten wordt hier bereid op een enorme braai en je kunt hier echt alle soorten vis eten. Het ligt vlak aan de zee, dus tussen het eten door kun je nog even een frisse duik nemen! Ondanks dat we al te laat waren voor het eten, was het zeker de moeite waard om dit restaurantje te bezoeken. Het zag er echt superleuk uit met een geweldig uitzicht op zee. Nadat we hier even wat hadden rondgelopen zijn we verder gereden naar het Bloubergstrand. Vanaf dit strand heb je een mooi uitzicht op de Tafelberg, hier worden dan ook altijd de foto’s voor in boekjes gemaakt. Natuurlijk hebben wij ook geprobeerd om vanaf dit punt een paar mooie plaatjes te schieten!

Voor aankomend weekend hebben we weer een auto gehuurd. We weten nog niet wat we gaan doen, maar aangezien dit het laatste weekend is met z’n vieren gaan we zeker nog wat leuks doen. Ook gaan we deze week nog een keer braaien bij Kasper (leerkracht van graad 5), hij wil ons dan leren hoe we malvapudding moeten maken! En na dit weekend beginnen we al aan onze laatste stageweek, de tijd vliegt echt voorbij! Carmen en ik houden in deze week ook onze Nederlandse sportdag voor alle kinderen van de school. Hier zijn we dus nog wel even druk mee! In mijn volgende verhaal kunnen jullie hier meer over lezen!

Iedereen baie, baie dankie voor het lezen van m´n verhaal en voor de leuke berichtjes!

M'n foto's zijn te zien op de volende site:

Groetjes en veel liefs vanuit Kaapstad,

Esther

• 19 Maart 2009 - 15:07

Hans-Gerdy-P&K:

Heej Esther, wat een leuk verhaal weer!
    Nog een weekje en dan zit je stage er alweer op en komt Kenny langs ;) We hopen dat jullie een super mooie tijd zullen hebben samen! Hier is alles oké..
    Ps. Ook hele mooie foto's !
    Liefs,
    Hans - Gerdy
    Patty & Klaas

• 19 Maart 2009 - 16:43

Imke:

Haa!!

wat een supermooie fotos zeg:D echt gaaf!! en 38 graden pffff haha wij zijn al blij met t eerste btje zon hier;)
    Leuk om weer je verhaal te lezen!! Zo te lezen vliegt idd voor jullie de tijd voorbij;)
    en straks komt kenny bijna dus dat wordt ook mooi!
    Blijven schrijven he! haha is erg leuk omt e lezen!

Kuss

• 20 Maart 2009 - 18:50

Gerda En Gerard:

Hai Esther, wat een mooi verhaal en de foto's. Wat vliegt de tijd, de stage zit er al weer bijna op, nu nog een paar vankantieweken. Geniet er maar lekker van. Nog veel plezier en tot ziens in tubbergen.

Gerda

• 20 Maart 2009 - 19:43

Britt.H:

Hallo juf Esther
    Ik hoef niet te vragen of je het naar je zin hebt ik kan het al zien aan de foto's. Heel veel plezier nog en tot gauw.

Groetjes: Britt Hoek

• 21 Maart 2009 - 08:29

Marieke F.:

Hai hai!!

Wat een mooi verhaal weer!Leuk joh wat jullie allemaal op stage doen en een Hollandse sportdag geweldig!!haha
    Heel veel succes alvast!!!
    De foto's zien er ook weer prachtig uit!Super!
    Heel veel plezier dit weekend en deze laatste stageweek alweer!!!
    xxx

• 23 Maart 2009 - 11:09

Ylona:

Hey esther,

Wat een leuke verhalen weer en wat een mooie foto´s! Ik zie dat kenny binnenkort komt. Hartstikke leuk!! Nog heel veel plezier en ik blijf je verhalen lezen.

Liefs,

ylona

• 24 Maart 2009 - 10:40

Diane :

Heel leuk om steeds weer te lezen wat jullie allemaal doen en beleven. Wens je nog een hele leuke laatste week op school en straks veel plezier samen met kenny groetjes van Jan Diane Martine Maarten Peter Sabine Thomas Laura en Koen

• 25 Maart 2009 - 16:40

Heidi:

Hoi Esther,
    hier een berichtje van die nieuwsgierige aap(haha).Leuke verhalen hoor,ik word er gewoon jaloers van man.Gaat wel snel voorbij hé.
    groetjes Heidi

• 25 Maart 2009 - 18:15

Rani !:

Heey Juf esther ! (L)

Is het leuk in zuidafrika? Maar kom je nog wel een keer langs bij jons als we je nu nog een keer zien. Maar juf Ik heb mijn typediploma gehaald en kan ik nu blind typen dat vind ik heel leuk maar ik mis je heel erg en ik droom bijna elke avond over jou omdat je zo liefde juf bent en nu krijgen we weer een staseer maar die weet ik niet meer hoe de heet maar het is heel leuk op skool verder maar ik mus je nu erg maar ik kan niet meer netjes schrijven want jij gaf mij moet en nu krijgen we van juf laura les op vrijdag missdag maar die is ook heel lies !!! Maar we den geen 1 keer muziek en dat vind ik heel jammer en geschiedenis is ook heel leuk !Daar kan ik me dan wel weer constentreeren maar ik ga nu anders kom ik te laat in bed maar dat doe ik pas om 8 uur ! Maar is het hotel ook heel mooi zoals op de foto ??

Maar kisssseen ! (L)(K)

knuffels en een dikke kus van Rannii

• 29 Maart 2009 - 19:27

Ria Harmsen:

Hallo Esther,
    Allereerst bedankt voor de leuke kaart.
    Ik heb je verhaal gelezen en je fotoboek bekeken.Jullie beleven nog al het een en ander zo te zien.Echt geweldig.Lijkt me een enorme belevenis om daar les te geven. Zeker wel heel indrukwekkend die prachtige natuur daar maar ook de armoede in die grote townships.Ik hoorde vandaag van je moeder dat er ook nog vriendinnen uit Nederland bij je komen en dat je stage er al weer bijna op zit. Geniet er maar lekker van.
    Heel veel plezier daar nog en de hartelijke groeten van ons allemaal.
    Ria Harmsen Tubbergen

• 03 April 2009 - 19:26

Diane:

Nou eindelijk is Kennie gearriveerd hebben we van je moeder gehoord geweldig dat je samen van zoveel leuks kunt genieten en zoveel dingen kunt doen. Nog maar n paar weken en je komt al weer richting Nederland. Esther en Kennie, heel veel plezier samen en straks ook nog met de vriendinnen. Groetjes uit Geesteren van iedereen

• 04 April 2009 - 13:45

Marlon:

Heey Esther.
    Alles noog goed daar? Dacht het wel zo te horen. Zeker al veel leuke dingen gedaag met kenny. Kom je lekker bruin terug. en wij zijn dan allemaal nog spier wit ;) :) Geniet er nog van zolang het kan. En tot gauw. Groetjes...

• 06 April 2009 - 12:00

Dorien:

Ha Esther,

het blijft leuk om je verhalen te lezen;)!! Het lijkt me zo'n verschil met lesgeven.
    Hier gaat alles goed. Mijn stage zit er bijna op.. Nog een paar dagen.. 23 April is er weer een opendag. Ik zal je dan ook gelijk weer even mailen, maar dan ben je er ook al zo weer;).. Geniet er nog mooi even van. T gaat erg snel.. Veel plezier nog met Kenny daar en volgende week met Elles en Myrthe;)!!

Liefs uit Tubbergen

• 08 April 2009 - 13:40

Anouk V.:

Hey Esther! Jij hebt ook mooie foto's! Heb net die van Carmen bezichtigd! Komt Kenny al bijna langs? Ben wel jaloers hoor, nu ik hier zit, haha. Als je terugkomt, horen we alle mooie verhalen van je! Liefs

• 09 April 2009 - 10:51

Anne Haarhuis:

Hoi Esther,

Wat ziet dat er verleidelijk zeg, die foto's en lekker weer en leuke belevenissen. Ben echt wel jaloers. Zie dat de kinderen ook steeds berichtjes achterlaten. Erg leuk, we zijn je lang niet vergeten hoor!

Groetjes